Tammikuun tarinat 16: kaksi asiaa

Kaksi asiaa nuoruudesta 1

 

 

 

Muistanpa kun olin noin 13-vuotias ja eräänä iltana pyöräilin uimarannalle pienessä joenkaupungissa. Minulla oli silloin usein tapana pyöräillä rannalle istuskelemaan eräälle kivelle. Siellä minulla oli tapana istuskella ja katsella suurelle järvenselälle ja mietiskellä mikähän minusta oikein tulee. Eipä sitten kylläkään tullut oikein mitään. No asiaan.

 

Siis kerran fillaroin tuolle rannalle tarkoituksena istuskella sillä kivellä mutta siinä istuikin mulle tuiki tuntematon tyttö. Hän näytti jotenkin surulliselta ja yksinäiseltä. Minä josta oli tullut ujo ja aika arka nuori miehen alku rohkaistuin ja suin päin kävelin samalle kivelle ja istuuduin tämän tuiki tuntemattoman tytön viereen. Näin jälkeenpäin ajatellen tuo oli mulle suorastaan uroteko. Siksi ujo olin.

 

Siis kumminkin istuin tuohon kivelle tytön, siis tuiki tuntemattoman tytön viereen. Hän mulkaisi minua vihaisesti ilmeellä joka kertoi että voisi tappaa mut jos en heti häivy. En häipynyt. Vaikka ujo olinkin. Vaan kysäisin että mikä nyt risoi noin pahasti. Uskomatonta kyllä uskalsin sanoa jotain tuiki tuntemattomalle tytölle. VAU!!

 

Siis kysäisin tuolta tytöltä että mikä risoi. Tyttö oli kai suunnilleen saman ikäinen kuin minä ja tietenkin ihmettelin kun en muistanut ennen nähneeni häntä. Joenkaupunki oli kuitenkin siihen aikaan niin pieni että lähes kaikki tunsivat toisensa ainakin ulkonäöltä. Ja todellakaan en häntä muistanut nähneeni ennen.

 

Siis kuitenkin. Minä arka pojankloppi uskalsin puhua tuolle tytölle. Hän vastasi mulle ihan asiallisesti että mitä hittoa se mulle kuului. No ei se tietenkään kuulunut mutta tulipa udeltua. Istuttiin hetken ja sitten tuo tyttö alkoi jutella ja kertoi että oli inhottavaa tulla tänne landelle kun ei täällä tuntenut ketään ja kaverit kaikki oli suuressa kaupungissa.

 

No aikamme siinä juteltiin ja käväistiin uimassakin. Tosin meillä ei ollut uimapukuja kummallakaan ja ranta oli yleinen mutta kun siellä ei nyt sattunut olemaan ketään muita niin mentiin uimaan. Aika rohkeeta, ellei suorastaan uhkarohkeeta tuollaiselta koulukiusatulta nuorelta miehen alulta kuin minä olin siihen aikaan. Siitä ei sen enempää. Emme tosiaankaan tehneet pahemmin muuta kuin sitten juttelimme.

 

Saattelin tuon tytön sitten hänen majapaikkaansa. Hän antoi mulle vielä suukon siinä ulko-ovella ja kiitti mua. Olin kuulema pelastanut hänen lomansa. Yritin kovasti ehdotella treffejä mutta hän kertoi että seuraava ilta menisi sukulaisia tapaamalla. Heillä oli jotkut juhlat. En enää muista mitkä juhlat. Kotiin mennessä olo oli kuin… Ehkäpä olo oli kuin ensirakastuneella. Tuo suukko ja kaikki.

 

Sen illan jälkeen enää nähnyt häntä. Istuskelin seuraavat illat siellä kivellä ja odottelin häntä. Kerran paikalle tuli joku isompi tyttö ja kysyi multa mun nimeä ja kertoi tuolta tytöltä terveisiä. Tuo tyttö oli pyytänyt häntä kertomaan minulle että hän oli joutunut lähtemään takaisin sinne suureen kaupunkiin. En nähnyt häntä enää koskaan.

 

heinät

 

Niin se toinen asia. Kerron sen toisella kertaa kun tällekin tarinalle tuli jo pituutta näinkin paljon. Kunhan ensin keksin minkä niistä monista tarinoista kerron.

This entry was posted in yleinen.

4 comments on “Tammikuun tarinat 16: kaksi asiaa

  1. Uuna sanoo:

    Kuvallisesti ja aidosti kerrottu. Näin nuoret rannalla ja kaikki tuntui todella tutulta…en se varmaankaan ollut kuitenkaan minä…mutta olisi voinut olla….siis se tyttö…

    • laiskuri sanoo:

      Kaupunki ja paikka on todellinen. Juttu osittain totta mutta kyllä paljonkin väritetty. Olisi tuohon voinut lisätä vielä että tyttö luuli minua ensiksi saksalaiseksi.

  2. kaari3 sanoo:

    13 sanoit? Hetkiä nuoruudesta, niitä on kiva lukea sekä kirjata. Mitä nyt enää muistaa 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s